maandag 3 oktober 2016

-5- Werelddierendag

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik wat geschreven heb. Allerlei redenen.
Het komt erop neer dat ik eigelijk niet meer weet waar ik over moet schrijven, ik heb zoveel ideeën!

En zoveel dingen te doen...

Vanavond heb ik besloten de mand met was aan de kant te schuiven en er weer eens voor te gaan zitten. Op de achtergrond blért 'Kenny Knuffelmonster' en de kleine man probeert tevergeefs zijn brandweerwagen aan de praat te krijgen...

Om het dus voor mezelf makkelijk te maken heb ik ervoor gekozen wat over Dierendag te vertellen, aangezien het morgen zover is!
Dierendag is een goed excuus om mee te doen aan allerlei commerciële reclame-acties, speciaal gericht op dieren, zodat we onze kleine (of misschien grote) haarballen 'ook eens goed kunnen verwennen'.
Alsof die beesten dat snappen.
Maargoed, de nieuwsberichten vliegen je om de oren:
"Baasjes bereiden zich voor op Dierendag" (Rtv NH)
Baasjes kopen een nieuw plantje voor hun goudvis en anderen kopen een bot waar hun hond uren mee zoet is.
Het AD schrijft "Beestenboel bij bekende baasjes", terwijl metronieuws kopt met "Dierendag nog steeds heel hard nodig", waarin aandacht wordt besteeds aan de, nog steeds ten onrechte niet serieus genomen Dierenpolitie.

Maar, waar we aan voorbij gaan is dat deze dag eigenlijk in het leven is geroepen om te benadrukken dat dieren ook beschermd moeten worden en rechten hebben, met andere woorden het welzijn van onze dieren.
Het is eigenlijk ook wel leuk om even wat extra's te kopen voor je trouwe metgezel, maar persoonlijk vind ik dat niet belangrijk. Ik ben daar een paar jaar geleden mee gestopt.
In plaats van één keer per jaar iets extra's te doen probeer ik mijn hond de aandacht te geven die hij wenst. Ik knuffel hem dagelijks en vraag hem naast me te liggen zodat we even kunnen 'tutten'.
Sinds onze kat Babbel een half jaar geleden gestorven is ben ik me er extra van bewust geworden dat iedere de laatste kan zijn en aangezien wij deze dieren hebben aangeschaft om ons gezelschap te houden, en niet andersom,  verdienen zij het beste.

Laten we dus iedere dag Dierendag vieren en niet die ene dag in het jaar!

Geen opmerkingen: