zondag 28 augustus 2016

-4- En de scholen beginnen weer...

De Niqab. Een sluier die het gezicht bedekt en alleen de ogen vrijlaat.

Ik las op telegraaf een nieuwsbericht.
Ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden, het voelt erg dubbel.

De laatste tijd is er veel te doen geweest rondom de Islam.
Zo ook dat bericht over de vrouw op het strand in Nice die zich moest 'ontkleden'.
Dit vind ik een beetje vreemd, niet omdat Franse agenten de vrouw vragen zich te ontdoen van haar gewaad, maar het feit dat de vrouw dit doet.
Een zwaargelovige Moslima zou, in mijn ogen, zijn opgestaan en weggegaan. Volgens haar geloof moet zij bedekt door het leven gaan. Als er zo makkelijk over gedaan wordt, waarom draagt deze vrouw dan überhaupt lichaamsbedekkende kleding?
Ho, wacht, voordat je in de ankers schiet, we moeten even kijken naar de tijd waarin wij leven. Er worden tal van aanslagen gepleegd, zowel door Moslims als niet-Moslims, maar het gros wordt geclaimd door een Islamaanhanger. Onder een gewaad (ik noem het even zo voor het gemak, zodat ik geen opsomming hoef te maken) kan er heel wat verstopt worden. Dit is tenslotte de reden dat de diverse sluiers ter discussie stonden en nog steeds staan. Het oogt bijzonder brutaal van deze agenten om de vrouw zo'n vernederende vraag te stellen, maar regels zijn regels. Een absoluut gelovige vrouw zou zeker weten ook niet naar het strand gaan in een boerkini, met als risico zich te moeten ontkleden.
Een overheid maakt beslissingen om haar volk te beschermen en risico's zo klein mogelijk te maken.
Helaas worden de 99,9% resterende goedwillende gelovigen er de dupe van. So be it.

Velen zullen mijn mening niet delen, afgaande op de boerkini-acties die gevoerd worden (HALLO MENSEN ER IS GEEN BOERKINIVERBOD IN NEDERLAND), en ze mogen ook met mij in discussie gaan waarom mijn mening belachelijk is, graag zelfs. Misschien mis ik wel wat.
Maar het internet afstruinend lees ik alleen maar reacties dat het vernederend en discriminerend is.

Dan nog een punt. Als wij naar een land gaan, op bezoek of op vakantie, waar de Islam gepraktiseerd wordt, dan passen wij ons aan naar de geldende normen en waarden, uit respect. Is ook niet meer dan logisch. Overigens is het strafbaar als Westerse vrouwen in deze landen lopen zonder zich te bedekken. Onze Europese regeringen hebben er hele debatten over waarom we wel of geen sluiers zullen toestaan. De overheden zijn, naar mijn idee, bang voor de vele ellende die ze over zich heen krijgen op het moment dat er een (tijdelijk) verbod komt op sluiers.
Na de aanslagen in Frankrijk, België en Duitsland, de meest recente in Europa, vind ik het niet meer dan logisch dat de risico's zo veel mogelijk worden beperkt. Het is heel sneu voor de welwillende Moslim, maar ik denk dat zij, met de ongesluierde Europeanen, daar best begrip voor willen, kunnen en mogen opbrengen.

Zoals je merkt geef ik er een hele tekst en uitleg bij, ik wil niemand op zijn tenen trappen, want ik bedoel het absoluut niet verkeerd. Geloofsovertuiging is nou eenmaal een lastig onderwerp. En dat zou het niet moeten zijn.

Het is toch verschrikkelijk dat scholen nu ook al gaan botsen met gelovigen?  We hebben het hier over de toekomst van kinderen!
Eerlijk is eerlijk, afgaande op bovenstaand nieuwsbericht sta ik aan de kant van de scholen.
Een vader vraagt om zijn kinderen niet in een gemengde klas te doen, hoe durf je dit te vragen op een Westerse school??? Ik kan hier kwaad om worden. Respectloos. Er zijn meer dan genoeg niet-Westerse scholen, ga daar naartoe.
Een gesluierde moeder wordt vriendelijk gevraagd het schoolplein te verlaten, omdat dit tegen de schoolregels is. Waarom kom je als moeder, het rolmodel, überhaupt dan gesluierd naar school??
Even los van het feit dat de school deze regel heeft, maar daar zullen ze vast een goede reden voor hebben.

Het is en blijft lastig. Maar hoe wil je een harmonieuze samenleving krijgen als het al zo vreselijk botst aan de basis?

Geen opmerkingen: